X
تبلیغات
دبیر - مشخصات بیش فعالی کودکان؟

دبیر

معلمی شغل انبیاست.

مشخصات بیش فعالی کودکان؟

" كودكان بيش‌فعال‌ "

پرسش:

خانم دكتر! فرزند من يك‌دقيقه آرام‌نمي‌گيرد و به‌اصطلاح، از ديوار راست بالا مي‌رود. ديروز مربي او در مدرسه به من گفت كه به  احتمال زياد،‌ او از جمله‌ي كودكان «بيش‌فعال» است و بايد با انجام آزمايش‌هاي پزشكي، اين مسأله را بررسي كنيم. من از اين بابت بسيار نگرانم و خواهش مي‌كنم مشخصه‌هاي اين نوع كودكان را براي من توضيح دهيد.

 پاسخ:

سندرم بيش‌فعالي، ‌اختلالي است كه بيشتر وقت‌ها در اثر كمبود توجه در كودكان به‌وجود مي‌آيد. اين نوع سندرم، بيشتر در پسر‌ان ديده شده و از 3سالگي شروع مي‌شود اما تشخيص جدي آن از زماني است كه کودک به محيط مدرسه پا مي‌گذارد و مي‌توان رفتار او را در كلاس درس، مورد بررسي قرار‌داد. اين‌گونه رفتارهاي بيش‌فعالانه ‌به‌طور معمول با عدم تمركز همراه است و نشانه‌هاي دارد كه مهم‌ترين آن‌ها به شرح زير می‌باشد:

ـ ناتواني از يك‌جا نشستن و بي‌قراري در لحظه‌هايي كه بايد آرام بنشيند

ـ قطع پي‌درپي گفت‌وگو و مكالمه‌ي بزرگ‌ترها

ـ انجام رفتارها و اعمالي كه به آن‌ها كارهاي نسنجيده ‌مي‌گوييم

‌ـ پاسخ دادن به سؤال، پيش از آن‌كه جمله‌ي سؤال ‌كننده به پايان برسد

‌ـ بي‌صبري و بي‌تحملي شديد به‌نحوي كه هر آن‌چه طلب كرد، بايد در همان لحظه نيز آن را دريافت كند

‌ـ ناتواني در پي‌گيري مطلب‌ها به‌نحوي كه بيشتر كارها را در ميانه رها مي‌كند

‌ـ بي‌توجهي به نتيجه‌ي عملي كه از او سر‌مي‌زند

‌ـ ناتواني در كنترل احساس‌ها، فکرها و کارها

‌ـ پرحرفي‌ به‌خصوص در كلاس درس‌

‌ـ مدام در حال حركت و جنب‌و‌جوش بودن

‌ـ بي‌صبري و نداشتن تحمل براي ايستادن در صف و رعايت نوبت

‌ـ عصبي و حساس بودن و مرتب پايين و بالا پريدن

‌ـ هل دادن بقيه‌ي کودکان هنگامي كه قرار است در صف و با آرامش بايستد

- برهم زدن بازي بقيه‌ي هم‌كلاسي‌ها و دخالت بي‌مورد در كار آنان

‌ـ انجام تكليف‌هاي مدرسه بدون توجه و دقت لازم

‌ـ به‌اصطلاح «قاپيدن» وسايل و اسباب‌ بازي‌هاي کودکان ديگر

‌ـ بي‌توجهي به قوانين و مقررات وضع‌ شده در كلاس يا مدرسه

‌ـ نداشتن مهارت‌هاي لازم در برقراري ارتباط‌هاي اجتماعي با ديگران

‌ـ گم‌كردن وسايل شخصي بر اثر بي‌مبالاتي و بي‌دقتي

‌ـ از اين شاخه به آن شاخه پريدن در زماني كه بايد توجه خود را بر موضوعي متمركز كند و يا درباره‌ي آن موضوع به‌دقت صحبت كند براي تشخيص اين بيماري، انجام آزمايش‌هاي پزشكي از نوع بينايي و شنوايي‌سنجي، آزمايش خون و بررسي مسائل ارثي و تاريخچه‌ي زندگي پدر‌ و ‌مادر، نوع زايمان و تولد او، ضربه‌هاي احتمالي مغزي، جراحي و بي‌هوشي در زمان کودکي و... بايد انجام شود.

ـ نمره‌هاي مدرسه‌ي او از ديگر نشانه‌هایی است كه به‌طور حتم بايد بررسي شود.

درضمن، فراموش نكنيد كه رفتار پدر و مادران و انتظارهاي بي‌جاي آنان از كودك و دادن لقب‌ها و صفت‌هايي مانند تنبل، بي‌عرضه و... ‌مي‌تواند از عامل‌های به‌وجودآورنده‌ي اين خصيصه در كودكان باشد. امروزه اين اختلال بعد از آزمايش از سوي روان‌پزشكان، قابل معالجه است.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 17 دی1388ساعت 9:47 قبل از ظهر  توسط سادات  |